streda 23. novembra 2016

Z nuly na vrchol ! - III. Držanie šípky a postoj


Uvažovali ste nad tým, koľkými prstami máte držať šípku? Ako ju máte držať? Tak si poďme rozobrať zopár základných pravidiel držania šípky a postoja k terču.
Šípky sú ľahký a zaujímavý šport vďaka jednej veci – pri šípkach neexistuje správny štýl hodu alebo správna technika. Predsa len je tu zopár vecí, ktorým sa treba vyvarovať a naopak niektoré veci, ktoré vám hru môže uľahčiť.

DRŽANIE

Držanie šípky alebo tzv. grip je veľmi dôležitý na to, aby ste mohli začať hádzať presne. Na začiatok si spomenieme nejaké základné, no dosť podstatné veci, ktoré vám určite len pomôžu.

1. Nikdy nehádžte s hrotom nadol!
Je to jedna z najčastejších chýb, ktorá vedie k nekonzistentným a nepresným hodom.

 

Šípka vždy letí do terča po určitej parabole. Ale pokiaľ držíte šípku tak, že hrot ide nadol, let šípky parabolou nebude a šípka sa počas letu bude krútiť, čo môže spôsobiť veľmi zlú presnosť, prípadne dokonca nezapichnutie sa šípky do terča. 

2. Mám držať šípku pevno alebo zľahka?
Toto je tiež veľmi častá chyba u začiatočníkov. Množstvo z nich sa totiž snaží uchytiť šípku veľmi pevne. Takýto grip ale môže spôsobiť rýchle vyčerpanie alebo stŕpnutie svalov v prstoch, čo zapríčiní, že po niekoľkých hodoch len ťažko odhodíte šípku. Ak vám na prstoch vznikajú biele miesta kvôli tomu, že držíte šípku, tak ju držíte príliš silno. Musíte nájsť váš limit toho, ako silno môžete držať šípku bez toho, aby vás po určitom čase bolela ruka. Treba zvoliť zlatú strednú cestu tak, aby držanie nebolo príliš pevné, no ani naopak. 

3. Koľkými prstami mám držať šípku?
Toto je dosť komplikovaná otázka. Minimálne by to ale mali byť 3 prsty (2+palec) a maximálne je to 5 prstov. V PDC síce nájdeme zopár hráčov, ktorý používajú iba 2 prsty (napr. Phil Taylor), ale na to potrebujete odhádzať obrovské množstvo šípiek, aby ste mali dostatočne vyvinutú techniku hodu. 3 prsty úzko súvisia s matematikou, respektíve geometriou. Práve toľko bodov potrebujeme totiž na určenie roviny v priestore, čo samozrejme úzko súvisí aj so šípkami.

Jeden z najzákladnejších gripov - 4 prsty
Čím viac prstov použijete, tým väčšiu máte kontrolu nad šípkou. Ale pozor ! Odhodenie tým môže byť zároveň ťažšie, pretože budete musieť skoordinovať pohyb viacerých svalov.

4. Čo mám robiť s prstami ktoré nepoužívam?
Pre lepšiu predstavu použijeme príklad. Šípku budeme napríklad držať 4 prstami. Ale čo teraz s malíčkom? Podstatné množstvo začiatočníkov nevie čo s ním, no najväčšou chybou je jeho zovretie do dlane. Prečo? Keď prst zohnete takým spôsobom, vaše ostatné prsty doslova trpia. Ideálne je mať prst, ktorý nepoužívate iba voľne nasledujúci za prstami, ktoré používate na držanie šípky. Napríklad tak, ako je to na vyššie uvedenom obrázku.

5. Každá šípka je iná!
Nezabúdajte na to, že každé telíčko má iný tvar a dĺžku. Preto sa rozhodne oplatí hľadať také šípky, ktoré vyhovujú vášmu držaniu čo možno najviac. A keď už ich nájdete, tak zostáva iba trénovať!

POSTOJ

Váš postoj k terču je taktiež veľmi dôležitý. Tu však existuje iba jedna podstatná vec, ktorú treba dodržiavať. Pravák by mal mať mierne vpred pravú nohu, naopak ľavoruký hráč zase rovnakú nohu - ľavú. K odhodovej čiare sa môžete postaviť 3 spôsobmi:


Ako sa máte medzi týmito troma postojmi rozhodnúť?  Tu máme znova 4 pomôcky:

1. Distribúcia váhy
Musíte zistiť, pri ktorom postoji roznášate váhu tak, že vás pri hádzaní nebolia nohy alebo kĺby. Vaša váha by mala byť z väčšiny na vašej hlavnej nohe (pravák na pravej, ľavák na ľavej) . Druhá noha vás bude hlavne vyvažovať aby ste nespadli.

2 Stabilita
Je dôležite mať polohu stabilnú. To znamená, že by ste nemali nadvihovať vašu zadnú nohu do vzduchu pri odhode šípky (hoci mnoho profesionálov toto robí). Samozrejme počas odhodu šípky neskáčte ani nerobte žiadne iné prudké pohyby, ktorý by mohli ovplyvniť váš hod. 

3. Predklonenie
Čím viac sa predkloníte, tým bližšie budete k terču, no zároveň tým viac bude trpieť váš chrbát. Zároveň ak sa príliš predkláňate, tak strácate výšku. Čo to znamená? Vaše telo žije väčšinu života v nejakej výške, čiže si na to telo už zvyklo – oči, miecha, uši atď. Práve prílišné predkláňanie vám toto môže narušiť a vaše hody tak budú neprimerané.

4. Pohyb 
Ak neviete garantovať, že sa vaše telo nebude počas odhodu šípky hýbať, tak je váš postoj zlý. Musíte nájsť postoj, pri ktorom bude vaše telo stabilné a bez pohybu (vrátane ramena), no ruka musí byť dostatočne uvoľnená na to, aby ste mohli odhadzovať šípky bez závážnejších problémov.

Ak sa však rozhodnete niečo z toho meniť, vždy to robte počas tréningu !

V ďalšej časti sa pozrieme na základné tréningové hry. Ak máte ešte nejaké otázky, návrhy alebo pripomienky, napíšte nám na náš facebook - What A Dart SK/CZ -  alebo e-mail whatadart@gmail.com

Žiadne komentáre

Zverejnenie komentára

© WHAT A DART
Maira Gall